Concessiehouders


De spoorlijn Harlingen-Leeuwarden-Groningen (Staatslijn B) wordt vanaf het begin in 1863 geëxploiteerd door de in dat jaar opgerichte Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, kortweg Staatsspoorwegen. De treinen, lange tijd samengesteld uit personen- en goederenwagons, worden voortgetrokken door stoomlocomotieven.
In 1917 wordt door de Staatsspoorwegen samen met de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij de belangenmaatschap Nederlandsche Spoorwegen opgericht. Dit resulteert op 1 januari 1938, dus 21 jaar later, tot een fusie en de oprichting van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen.

Navenant de huisstijl waren de kleuren (NS)groen, geel en rood. In 1995 wordt er gereorganiseerd bij de Nederlandse Spoorwegen.
In 1995 gebeurt er ook in Noord Nederland het één en ander op het gebied van openbaar vervoer. De aanzet wordt gegeven tot de fusie van onder andere de autobusdienst FRAM (Friese Autobus Maatschappij) en DVM (Drentse Vervoersmaatschappij) tot de VEONNgroep. Eind 1996 ontstaat er onrust onder het noordelijk personeel van de Nederlandse Spoorwegen. Er is sprake van een mogelijk samenwerkingsverband tussen NS Reizigers en de Veonn. De vakbond FNV weet al te melden dat er een nieuwe vervoersmaatschappij aan staat te komen met de naam Noordned, hetgeen later ook zo blijkt te zijn.

 

Oude Logo van de Nederlandsche Spoorwegen.

Logo Nederlandse Spoorwegen, 1970.

Logo NoordNed.

De kaartjesautomaat in Veenwouden.

De overname door Noordned heeft helaas gevolgen voor de service en dienstregeling. Plan is het stationsloket te Veenwouden te sluiten op 29 mei 1999. Kaartjes dienen voortaan te worden gekocht via een automaat. Zo ver komt het vooreerst nog niet. Het VVV-kantoor in het station neemt de kaartverkoop over.

In 2003 komen alle aandelen van Noordned in handen van Arriva. Na aanbesteding van het treinvervoer in 2005, blijkt dat Arriva het treinvervoer in Friesland en Groningen gaat verzorgen tot 2021. De naam Noordned wordt vervangen door Arriva. Er worden nieuwe lichtgewicht treinen van het Zwitserse bedrijf Stadler GTW aangeschaft. 

De in rood/witte kleur gespoten treinen vervangen het bestaande materieel. In november 2005 wordt de eerste trein al voorzien van het Arriva logo. In 2007 verdwijnt de laatste Wadloper.

In 2017 maakt Arriva bekend, nadat het bedrijf de concessie vanaf 2021 voortzet, in totaal 18 gloednieuwe Flirtino’s te hebben gekocht, die op het traject Leeuwarden – Groningen zullen worden ingezet.

 

 

 

 

Hieronder een impressie van hoe deze nieuwe trein er uit komt te zien. Inmiddels is bekend dat wordt gekozen voor groene kleuren.

De bekende, in rood/witte kleur, uitgevoerde treinen van Arriva.

Maak jouw eigen website met JouwWeb