1866-1868

In mei 1866 wordt de datum van de plechtige opening en inwijding van de spoorweg van Leeuwarden naar Groningen door de Minister van Binnenlandse Zaken vastgesteld op 29 mei 1866. De opening vindt echter op 30 mei 1866 plaats, één dag later dan aanvankelijk gepland. De start van de feestelijkheden is in de stad Groningen, waar tussen 8.30 en 9.00 uur de 

Vrolik.jpg

dr. Agnites Vrolik (1810-1894), president-directeur Staatsspoorwegen van 1863 tot 1868.

klokken van de Martinitoren worden geluid. Om 9.00 uur vindt de ontvangst plaats van de genodigden in het Beursgebouw. Hieronder bevinden zich Jhr. Van Panhuijs (Rijkscommissaris toezicht der spoorwegen), dr. Agnites Vrolik, (president-directeur van de Maatschappij tot Exploitatie van spoorwegen) en mr. Willem de Sitter (burgemeester van Groningen).Vandaar uit gaat het in optocht naar 

DeSitter.jpg

Mr. Willem de Sitter (1820-1889) (Burgemeester Groningen)

het station, waarom 10.00 uur de feesttrein naar Leeuwarden vertrekt. De locomotief is feestelijk versierd met nationale vlaggen en de wapens van de steden Groningen en Leeuwarden. 

Om 11.30 uur komt de trein in Leeuwarden aan. De trein wordt opgewacht door de Gemeenteraad en burgemeester Dirk Zeper. Leeuwarden is mooi versierd en in de 

Dirk_Zeper.jpg

Dirk Zeper
(1803-1881), burgemeester van Leeuwarden

Prinsentuin en bij het gemeentehuis spelen muziekkorpsen. Ook het carillon in de Nieuwe Toren strooit zijn klanken uit over de stad. In het gemeentehuis wordt een dejeuner (lunch) aan 150 personen aangeboden.Om 15.30 uur vertrekt de feesttrein weer naar Groningen. In Leeuwarden is er ’s avonds muziek in een tent op De Lange Pijp, die feestelijk verlicht is. De festiviteiten worden door heerlijk weer begunstigd. Ook op 31 mei zijn er nog feestelijkheden in Leeuwarden. De feesttrein rijdt opnieuw vanuit Groningen naar Leeuwarden, nu met onder andere circa 200 leden van de Handelsvereniging Groningen. 

De spoorweg is een enorme verbetering voor de infrastructuur in het Noorden van Nederland. Normaal doet men er 10 uren over om in een vervelende diligence van Groningen naar Harlingen te komen, nu kan dit binnen 3 uren.

NoorderSpoorweg1868-2.jpg

Hoewel de spoorweg dan feitelijk klaar is, vinden er nog wel afrondende werkzaamheden plaats. In september 1866 vindt de aanbesteding plaats van het stellen van meerpalen en afstandspalen bij de draaibruggen in de spoorweg van Leeuwarden naar Groningen. Er zijn 4 inschrijvingen, laagste inschrijver was A. Schaafsma uit Harlingen, f 777,-, nu bijna € 8000,-.

In januari 1867 vindt de aanbesteding plaats wachterswoningen en perrons. In augustus 1867 is er behoefte aan een vergroting van het station in Leeuwarden. De aanbesteding hiervan vindt plaats in januari 1868.

In oktober 1868 is Tietjerk als halteplaats (zonder enige voorziening) in de dienstregeling opgenomen. Niet alle treinen stoppen hier, maar het betekent wel de tweede stopplaats in de gemeente Tietjerksteradeel. Pas in 1872 vindt de aanbesteding plaats van een wachtkamer met bureau in Tietjerk.

De aanleg van de spoorweg van Leeuwarden naar Groningen kan nu als voltooid worden beschouwd.

Halte Tietjerk

(klik op de afbeelding voor een vergroting)